A személyi PR egyre divatosabb

self.jpgMár nem csak a "főállású" médiaszemélyiségek és a művészek, hanem üzletemberek, orvosok, jogászok, séfek, asztalosok és számos más terület képviselői jelennek meg egyre tudatosabban a médiában. Az elmúlt években egyre többen jöttek rá, hogy a személyi PR nagyon fontos, ha az ember előbbre szeretne jutni. Mert hiába vagyunk jók, ha erről nem tudnak az emberek: a leendő ügyfeleink, a feletteseink, a partnereink.

Az első és a legfontosabb, hogy valóban legyünk jók a saját területünkön, végezzük a munkánkat kifogástalanul, mindenki megelégedésére. Ha elégedettek az ügyfeleink, szerezzünk belőlük még többet! De hogyan? A klasszikus marketing és értékesítés professzionális művelése természetesen elengedhetetlen, de az igazi sikerhez szükség van még jó PR-ra is. Ezt nagyon sok cég felismerte már, szinte mindenkinek van saját kommunikációs osztálya, sajtósa, PR szakembere, vagy egy külsős, aki ezzel foglalkozik.

Munkám során azt tapasztalom, hogy ezt a szemléletet követi egyre több személy is. Nem meglepő, ha egy magánember azzal keres meg, hogy saját magát szeretné előtérbe helyezni a sajtóban. A célok nagyon hasonlóak: több ügyfelet szerezni, vagy előrébb lépni. Erre pedig tökéletes megoldás a személyi PR.

Hosszú és kemény munka felépíteni valakinek a személyi PR-ját, azonban megtérül a befektetett energia. Számos módszer létezik arra, hogy szakértőként mutassunk be valakit a sajtóban. Érdekes, informatív témákkal állunk elő az adott személy szakterületével kapcsolatban, és az ő tolmácsolásában jelenítjük meg a médiában. Szakmai sajtóközleményeket készítünk, sajtótájékoztatót, sajtóeseményt, háttérbeszélgetést szervezünk, sajtókapcsolatokon keresztül interjúkat szervezünk le, lobbitevékenységet végzünk.  

Minél többet találkoznak az ügyfél nevével az emberek egy adott témakörrel kapcsolatban különböző érdekes cikkek, interjúk, beszélgetések során, annál inkább növekszik a tekintélye a szemükben, és annál szívesebben fordulnak hozzá az adott területtel kapcsolatban. Például ha sokat látunk egy pszichológust párkapcsolati témákban nyilatkozni a televízióban és az újságokban, nagyobb valószínűséggel keressük fel őt, ha ilyen szakemberre van szükségünk, mert úgy érezzük, hogy már "ismerjük őt", elhisszük hogy ő az egyik legjobb a saját területén, és megbízunk benne. Ugyanez vonatkozik a pékekre, a programozókra, és mindenki másra is.

A személyi PR azonban nem csak üzletszerzésre jó. Sok munkavállaló azért keres fel PR tanácsadót vagy kezd maga foglalkozni a "saját márkájával", mert előbbre szeretne jutni a munkahelyén, esetleg jobb állást szeretne kapni valahol. Nem egyszer találkoztam olyan ügyféllel, aki munkahelyet szeretett volna váltani, és előtte izzította be a személyi PR-ját, hogy kapósabb legyen a cégeknél, és jobb alkupozícióból induljon például a leendő fizetésével kapcsolatban.

Ráadásul amíg a márkanevekkel tarkított sajtóanyagokkal egyre nehezebb célt érni a sajtónál, a személyekkel kapcsolatos PR sokkal jobban "eladható". Az újságírók és a szerkesztők is szívesebben foglalkoznak egy olyan érdekes témával, amely nem egy multicégről szól, nem kell a cikkben egyetlen vállalatot sem "ingyen reklámozniuk", csupán egy szakértőt megszólaltatniuk. Könnyebben dőlnek le tehát a falak is, ha megfelelő kommunikációval támadunk.

Költségek tekintetében sem annyira vészes a személyi PR, mint sokan gondolnák. Kis befektetéssel komoly előrelépést lehet elérni, ezért is érdemes belevágni.

mate_masolata.jpgKeres bizalommal, ha bármiben a segítségedre lehetek! Sok sikert!

Koczka Máté / szabadúszó PR tanácsadó
mate@akoczka.com / +36 20 311-01-22

Két ajánlott bejegyzés azoknak, akik egyedül indulnának el a személyi PR-juk kapcsán:

10 hasznos tipp kapcsolatépítésre a médiával

Hogyan legyek érdekes a sajtónak?