PR a koronavírus idején: Még sosem volt annyira fontos kommunikálni, mint most!
Egyik napról a másikra mindannyiunk élete megváltozott. Nincs ember, akire ne gyakorolna komoly hatást a koronavírus. Cégvezetőként, vállalkozóként, marketingesként, PR-osként is nagy felelősség hárul mindenkire, hiszen az olyan krízishelyzetekben mint a mostani, a helyes kommunikáció még fontosabb mint bármikor máskor.
(Fotó: Mohamed Hassan/Pixabay)
Szabadúszó PR tanácsadóként napi szinten több tucat emberrel tartom a kapcsolatot. Az újságíróktól és az üzletemberektől is azt hallom, hogy bizonytalanok, nem tudják hogyan kezeljék a COVID-19 körül kialakult válsághelyzetet. Ez nem csoda, hiszen a generációink még sosem élt át a mostanihoz hasonló hatalmas csapást.
Sajnos nincs varázsszer, vagy olyan megoldás, amely minden iparágra működne, de a posztban szeretnék segíteni azoknak a cégeknek, akik nem tudják, mit és hogyan kommunikáljanak a médiának. 4 pontba szedtem a koronavírus idejére szóló PR tanácsaimat.
1. Kommunikálj gyakrabban és hangosabban!
A legfontosabb tanács amit adhatok számodra, hogy kommunikálj úgy, és olyan intenzitással, mint még soha. Legyen ez klasszikus marketing, közösségi média vagy PR. Rekordokat döntenek az internetes hírportálok, az emberek rengeteg időt töltenek a hírek olvasásával, ezért most akkor is érdemes a sajtóban kommunikálni, ha eddig még sosem foglalkoztál ezzel.
De nem csak a nagy elérés miatt kell híreket eljuttatnod a médiának, hanem azért is, hogy az ügyfeleid és munkatársaid számára folyamatosan látható legyél, ebben a bizonytalan időszakban is folyamatosan információval lásd el őket. A PR most mindenkinek fontos. Ha jól megy a vállalkozásod azért, ha bajban vagy, azért, ha átalakul a céged, azért. Rólad mikor jelent meg legutóbb újságcikk?
2. Készíts válságkommunikációs tervet!
A belénk vetett bizalom és a hírnevünk megtartása, erősítése kulcsfontosságú ebben a zavaros időszakban. A vállalkozások szerte a világon kommunikációs terveken dolgoznak és eszközöket keresnek arra, hogy a leghatékonyabban és a leggyorsabban reagáljanak a kialakult helyzetre. Fontos átgondolni, hogy milyen csatornákon érhetjük el a munkatársainkat, partnereinket, ügyfeleinket és a közönségünket. Jó eszköz lehet a céges weboldal, e-mail listák használata, a közösségi média, a telefonlánc, és persze a legszélesebb kör számára a média is. Ahogyan az első pontban leírtam, most nagyon fontos a folyamatos erős kommunikáció, amelyre a PR a legjobb eszköz. A sajtóhíreket, interjúkat használhatjuk a kulcsfontosságú céges üzenetek (3. pont) és egyéb brand jellegű kommunikációra (4. pont) is. Ezeket érdemes jelen helyzetben 1-2-3 hónapos távlatban megtervezni: az üzeneteket összehangolni, a tartalmakat előre elkészíteni, időzíteni és tesztelni.
A cég típusától és méretétől függően eltérő mértékben, de muszáj felkészülni a nem várt helyzetekre is. Mi történik, ha egy munkatárs koronavírussal fertőződik meg? Hogyan kommunikáljuk, ha gazdasági gödörbe kerül a vállalkozás? Gondold át, hogy milyen potenciális válsághelyzet fordulhat elő nálatok és készülj fel előre ezeknek a kommunikációjára! Nagyon nagy segítség, ha a hideg fejjel átgondolt tervekhez tudunk nyúlni baj esetén. Akár sajtóközleményeket, közösségi média posztokat és egyéb dokumentumokat is el lehet készíteni előre a nyilatkozatokkal, hiszen a reakció gyorsaságán sokminden múlhat. Fontos, hogy a lehetséges forgatókönyvekkel a munkatársak is tisztában legyenek és tudják a feladataikat.
3. Legyél te a biztos pont a viharban!
Most mindenkinek arra van szüksége, hogy jól átgondolt, nyugodt, átlátható üzeneteket kapjon, nem cél a pánikkeltés és az izgatás. Fontos, hogy alaposan készülj fel előre, akár élőben, akár videóban, hangban vagy írásban kommunikálsz az emberekkel. Legyél te a biztos pont a viharban!
Mutasd meg a közönségednek, hogy nem veszed félvállról a problémát és minden tőled telhetőt megteszel azért, hogy lelassítsd a vírus terjedését és számodra fontos a munkavállalóid és a vásárlóid egészsége. Mondd el, hogyan alakítottad át szolgáltatásaidat vagy termékpalettádat, hogy megfeleljen a jelenlegi társadalmi elvárásoknak. Ne felejtsd el, hogy a közösségi médiában terjedő sok hamis hír miatt a vállalkozásoknak hiteles tartalmakat kell szolgáltatniuk, amelyeket tények, adatok támasztanak alá és az újságírók által is könnyen ellenőrizhetőek.
4. Lásd el hasznos hírekkel az olvasókat!
A céged napi működésének kommunikációja mellett fontos, hogy másról is beszélj a médiának. Erre a legjobb, ha hasznos hírekkel látod el az olvasókat és praktikus témákban küldesz ki sajtóközleményeket. Gondold át a közönséged igényeit! Kiknek szeretnél üzeneteket közvetíteni, nekik milyen információkra van szükségük és milyen célra? Hogyan tudnád segíteni őket egy-egy szakértői cikkel?
Adj hasznos, kézzelfogható tanácsokat a saját területedről, például gyorsan elkészíthető receptekkel, otthoni edzésmódszerekkel, online képzésekkel és kulturális programokkal, házhozszállítással, orvosi tanácsokkal, adózási lehetőségekkel, virtuális álláskeresési tippekkel, stb. Nincs olyan vállalkozás, amelyet ne érintene a koronavírus miatt kialakult válsághelyzet, biztos vagyok benne hogy bőven van mit mondanod és hasznos információkkal tudsz szolgálni. Légy kreatív, és pánikolás helyett ötletelj!
Koczka Máté / PR tanácsadó
mate.koczka@gmail.com / +36 20 311-01-22
*** Iratkozz fel az ingyenes PR oktató hírlevél folyamomra itt: https://pr-furfang.blog.hu/2012/08/20/ingyenes_heti_oktato_pr_hirlevel ***