Hogyan lett Orbán firkájából országos hír? És hogyan sikerült ebből 30+ megjelenést kihozni az ügyfelemnek?
Vannak olyan pillanatok, amikor egy hír gyakorlatilag „magát írja”. Nekünk a Collabri esetében pontosan ilyen helyzet adatott, miután virálissá vált az interneten Orbán Viktor rajza, amit az ATV stúdiójában készített. Egy váratlan közéleti momentum, egy szakmailag tiszta álláspont és egy gyors reakció olyan hullámot indított el, amelyet pénzből nagyon nehéz lenne reprodukálni.

De mi történt pontosan?
November 10-én Orbán Viktor hosszú idő után újra interjút adott az ATV-nek. A beszélgetés során, miközben Rónai Egon kérdéseire válaszolt, a miniszterelnök jegyzetelni kezdett, és nonfiguratív jeleket rajzolt egy papírlapra. Miután a fotó kikerült, az ábra néhány órán belül elszabadult az interneten: mémek, grafikák, viccek és elemzések lepték el a közösségi médiát.
Sokan szerették volna viszontlátni a rajzot pólón, pulcsin vagy bögrén. Az egyik magyar print-on-demand platform, a Collabri gyorsan kapni kezdte a megkereséseket: lehet-e nyomtatni? Mikor lesz elérhető? Mi számít jogilag megengedhetőnek?
A Collabri viszont helyesen döntött: szakmai alapon jelezte, hogy a rajz szerzői jogi védelem alatt áll, ezért engedély nélkül nem nyomtatható. Nem állt bele a politikába, nem foglalt állást, egyszerűen csak közölte a tényt. És ez volt a kulcs.
A Collabri korábban már dolgozott velem, így azonnal láttam, hogy ehhez a helyzethez hírérték társul. Nem túlzás azt mondani: a sztori gyakorlatilag kérte, hogy sajtóanyag legyen belőle.
A cég Facebook-oldalán már ott volt egy rövid jogi összefoglaló. Erre építve javasoltam, hogy ebből azonnal csináljunk egy szerkesztőségek számára is fogyasztható, politikamentes, tisztán szakmai sajtóközleményt és minél előbb küldjük ki.
Fotó: https://www.facebook.com/orbanviktor
Néhány órán belül elkészült a szöveg, ment is a sajtólistára. Innen pedig megállíthatatlan volt a sodrás.
Az anyag eljutott minden nagy szerkesztőséghez, és gyakorlatilag fél perceken belül elkezdtek sorban megjelenni a cikkek. A téma egyszerre volt aktuális, szórakoztató és informatív, ráadásul a Collabri megközelítése teljesen pártatlan volt, ezért mindkét politikai oldal ugyanúgy átvette.
Egyetlen nap alatt több mint 30 sajtómegjelenés született, többek között itt:
Forbes, Index, HVG, Tények, Népszava, Blikk, Mfor, Origo, 24.hu, Economx, ATV, Refresher, Mandiner… és még sokan mások.
Orbán is reagált
A váratlan csavar néhány órával később érkezett: a sajtóközleményünket szemléző Forbes-cikk alatti kommentek között maga Orbán Viktor is megszólalt.
A miniszterelnök annyit írt:
„Az engedélyt mindenkinek megadom. Szabadság van!”
Ezzel gyakorlatilag nyilvánosan engedélyezte a rajz felhasználását, ami teljesen új szintre emelte a történetet és további tucatnyi top tier médiamegjelenést generált. A Collabri még aznap elindította az „Orbán-firkás” termékek gyártását.
Fotó: https://www.facebook.com/orbanviktor
Mit tanulhat ebből bármelyik vállalkozás?
A Collabri nem kampányolt, nem reklámozott, nem politizált. Egyetlen dolgot tett: szakmai választ adott egy hirtelen felmerült, országos érdeklődésre számot tartó kérdésre.
Ma, amikor a hírfolyam villámgyorsan változik, a gyors és átgondolt reakció sokkal többet ér bármilyen fizetett kampánynál.
- Figyelni kell, miről beszél az ország.
- Fel kell ismerni, ha egy téma kapcsolatban áll a márkával.
- Időben kell megszólalni.
- Az üzenetet úgy kell megfogalmazni, hogy az egyszerre legyen hiteles, érthető és sajtóképes.
Ha ezek megvannak, akkor még egy firka is országos sztorivá válhat.
Ha további kérdéseid vannak, vagy szakértő segítségre van szükséged a híreid terjesztésében és a kommunikációs stratégiád fejlesztésében, keress bizalommal! Szívesen segítek a vállalatod sikerének növelésében.
Koczka Máté, PR tanácsadó
mate@akoczka.com
www.akoczka.com
A Facebook-oldalamon találsz több infót rólam: https://www.facebook.com/koczka.mate.pr.tanacsado/



