PR Furfang blog

2020.jún.03.
Írta: koczka_mate komment

PR hotelek, panziók és egyéb szálláshelyek számára?

A szállodák és más szálláshelyek igazán szerencsés helyzetben vannak, ha más vállalkozásokkal hasonlítjuk őket össze PR fronton. Gondolj csak bele: mennyivel szívesebben olvasol cikket utazásról, mint egy csavargyárról vagy egy unalmas gazdasági elemzésről?

bostezzzo_foter.jpgFotó: bostezzzo / Foter

Az utazáshoz élményeket, jó érzéseket kötünk. A szálláshelyek PR és marketing üzeneteit könnyen becsomagolhatjuk egy-egy érdekes és kellemes hírbe, például a környék látnivalóival, gasztronómiájával, vagy a hotel egyedi szolgáltatásaival.

Bekerülni a médiába viszont nem a véletlen műve, és nem is azért írnak valakiről, mert a legjobb, hanem azért, mert jól szervezett a PR-ja. Nem csak drágán megvásárolt hirdetésekkel, hanem jó sztorikkal is bekerülhetünk a sajtóba - ráadásul "ingyen"! Oké: az ingyenességhez hozzátartozik, hogy bár nem kell fizetnünk ezekért a sajtómegjelenésekért, munkát kell befektetnünk. Vagy a sajátunkat, vagy egy munkatársunkét, vagy egy PR ügynökségét, vagy egy szabadúszó PR tanácsadóét ami én is vagyok.

Miben segít a sajtókommunikáció?
- Ismertséget építeni
- Márkát építeni
- Hitelességet, bizalmat növelni
- Munkatársak elkötelezettségét növelni
- Bevételt növelni

Egy alapjáraton pötyögő PR-al évente átlagosan 50-100 médiamegjelenést érhetsz el, amiért nem kell közvetlenül fizetned. Ez már érezhető eredményeket hozhat, érdeklődőket generál és javítja a konverziót.

A hotelek, panziók és egyéb szálláshelyek PR-jánál – ahogyan a klasszikus vállalkozásoknál is – nagyon fontos meghatározni a célközönséget, majd ez alapján olyan lehetséges hírértékeket találni a cégben, amelyekre a legjobban rezonálhatnak.

A legjobb, ha több területben gondolkodunk: egy családokat célzó hotel például ugyanúgy szólhat különböző hírekkel a szakmai sajtónak, mint a családi és női magazinoknak, gasztro lapoknak, életmód és egészség rovatoknak, egyes esetekben a tech, sportújságíróknak. Emellett az üzleti és gazdasági sajtóban a szállodaigazgatót is érdemes pozícionálni.

_pixabay.jpgFotó: Виктория Бородинова / Pixabay

Milyen PR eszközöket használjunk a média elérésére?
- Sajtóközlemény
- Sajtótájékoztató, sajtóesemény
- Média workshop
- Tesztlehetőség
- Tanulmányút
- Pályázat
- Lobbitevékenység

A felsoroltak közül a sajtóközleményt és a média tanulmányutat emelném ki, mint két leggyakrabban használt és legjobb PR eszközt. A sajtóközleményekkel kész híreket juttathatunk el a média képviselői számára, amelyeket hírérték függvényében jelentetnek meg. A tanulmányutak szervezése költségesebb, de az egyik leghatékonyabb PR eszköz a turizmusban, mivel így a sajtó képviselői közvetlenül tapasztalhatják meg az ügyfelek számára kínált élményt – erről korábban egy teljes posztot írtam, így itt nem fejtem ki bővebben.

A média elérésén kívül is számos PR lehetőség létezik a szálláshelyek számára, csak egy kicsit kreatívnak kell lennünk. Érdemes például „saját sztárokat” építeni:

Miért ne lehetne a hoteligazgató rendszeres megszólaló a szakmai vagy mainstream médiában?

Miért ne főzhetne reggeli tévéműsorokban a szálláshely séfje, vagy adhatná a karácsonyi receptet egy női magazin decemberi számában?

Válasszuk ki a szálloda “arcait” és mutassuk meg őket!

- Legyenek jelen a közösségi médiában rendszeresen frissített Facebook és Instagram-oldallal, vezessenek blogot, esetleg vlogot
- Legyenek rendszeres megszólalói a sajóközleményeinknek, szerepeljenek a médiában
- Mutassuk be őket a szállóvendégeknek is, teremtsünk alkalmat arra, hogy találkozzanak (egyedi rendezvények, fényképes üdvözlőkártya, receptek kinyomtatva, stb.)
- A vendégeknek is mutassuk meg a sajtómegjelenéseket (weben és fizikálisan is)

Remélem sok jó ötletet tudtam adni és elindítottalak a megvalósítás útja felé. :)

Ha elakadtál, kérdésre vagy segítségre lenne szükséged, keress bizalommal!

Koczka Máté, szabadúszó PR tanácsadó
mate@akoczka.com

A Facebook-oldalamon találsz több infót rólam: https://www.facebook.com/koczka.mate.pr.tanacsado/

Sajtóközlemény kiküldése? Segítség, hogyan indulj neki!

A PR-ra fordított figyelem nélkülözhetetlen ahhoz, hogy fejlődjön a vállalkozásod. A folyamatos kommunikáció hasznos, de sokszor egy jó sajtóközlemény is elég a hírveréshez – főleg a kezdetekkor. Ha még kezdő vagy, és nem teljesen világos számodra, hogyan kell terjeszteni egy sajtóközleményt, akkor ez a blogposzt neked szól.

A médiába való bekerülés legtöbbet használt eszköze a sajtóközlemény. Ezeket az újságcikk szerűen megírt szövegeket kell eljuttatni azoknak az online, nyomtatott, tévés, rádiós szerkesztőknek, akiket szeretnél megcélozni a híreddel. A sajtóközlemény nem összetévesztendő a fizetett PR cikkekel. Egy sajtóközlemény segítségével „ingyenesen”, organikus módon kerülhetsz be a sajtóba. Ezek a „megszerzett” sajtómegjelenések több munkával járnak fizetett társaiknál, viszont általuk olyan módon építhetsz hírnevet és bizalmat a célközönségedben, ahogyan semmi mással. És persze töredék áron.

d.jpg
Arról már korábban írtam, hogy milyen egy jó sajtóközlemény és hogy milyen témákat javaslok, ha nem jut eszedbe semmi. Most abban szeretnék segíteni, hogy mit kell tenned, ha sajtóközleményt szeretnél kiküldeni.

Sajtólista

A sajtóközlemény kiadása vagy kiküldése e-mailben történik egy előre összeállított sajtólistára. A PR ügynökségeknek, PR tanácsadóknak és szabadúszó PR-osoknak általában több saját tematikus sajtólistájuk is létezik és néha projektenként is létrehoznak újakat.

Ha saját sajtólistát szeretnél építeni, arra is van lehetőség. Ehhez gondold át, hogy milyen médiumokat szeretnél elérni és készíts róluk listát. Az impresszumokban minden esetben találsz központi e-mail címeket, amelyeket felvehetsz a sajtólistádra. A legcélszerűbb, ha utánanézel, általában mely rovatvezetők, szerkesztők, újságírók foglalkoznak a Te témáddal, és az ő közvetlen e-mail címüket is rögzíted. Telefonon is érdemes felhívni a figyelmet a közleményre és jelezd: amennyiben kérdés lenne azzal kapcsolatban, akkor kész vagy azt megválaszolni. Persze ez még csak a kezdet, hiszen a későbbiekben kulcsfontosságú, hogy jó közvetlen kapcsolatot alakíts ki a számodra valóban fontos újságírókkal.

Formátum

Ahogyan már említettem, a sajtóközleményeket e-mail formában küldjük ki az újságíróknak. Nagyon fontos, hogy a leveled tárgyában szerepeljen a „sajtóközlemény” szó és az általad készített cikk címe is. Nagyon sok múlik a tárgymezőn, ezért próbálj figyelemfelkeltő címet adni! Gondold át, hogy a szerkesztő helyében te mire kattintanál rá.

Próbáld megkönnyíteni az újságírók munkáját, és úgy küldd ki a sajtóközleményeidet, hogy könnyen olvasható és kimásolható legyen a szöveg. Kerüld a PDF fájlokat és képformátumokat. A legjobb, ha a sajtóközlemény szövegét bemásolod a levéltörzsbe és DOC formában csatolod is mellékletként.

d1.jpgFotó: Foter

Ha már a mellékleteknél járunk: tedd meg, hogy legalább 3-4 jogtiszta fotót csatolsz az újságíróknak arról a témáról, amiről a cikked szól. Ezzel egyrészt nagyon megkönnyíted a munkájukat, másrészt pedig így te tudod irányítani a sajtómegjelenésed vizuális megjelenését.

Maga a kiküldés

A sajtóközlemények kiküldésének módja nagyban függ a sajtólistád méretétől és a sajtókapcsolataid minőségétől. Egy kisebb listánál elküldheted akár egyenként, névre szólóan a hírt egy hagyományos online levelezővel. Személyes megszólításra kisebb-nagyobb listáknál is jó megoldás egy professzionális hírlevélkiküldő program, ahová csak egyszer kell betáplálni az adatbázist és utána működik. Sokan küldenek egyszerű gmail-es körleveleket is, de itt nagyon figyelj, hogy titkos címzettként szerepeljenek a sajtókapcsolataid – nem kell mindenkinek látnia, hogy kik kapják meg a leveled.

A KKV-k problémája, hogy PR ügynökséget vagy belső PR-os munkatársat fenntartani kínosan nagy költség, főként mert a tiszteletdíj vagy a fizetés az üresjáratok alatt ugyanúgy tétel, mint amikor feladat van.

Erre gyors és praktikus megoldás egy szabadúszó PR tanácsadó „kölcsönzése”, aki cikket ír, szétküldi a hírt a sajtóban, lobbizik a megjelenésekért, követi az eredményeket és nyugtázza, hogy minden szereplő elégedett.

Én is ezzel foglalkozom, a Facebook-oldalamon találsz több infót rólam: https://www.facebook.com/koczka.mate.pr.tanacsado/

Koczka Máté, szabadúszó PR tanácsadó
mate@akoczka.com

Már nincs miről írnod? 25 sajtóközlemény témaötlet KKV-knak

A sajtóközlemény még mindig a leghatékonyabb PR eszköz a kis- és középvállalkozások számára. Rendszeresen használva tökéletes a márkaépítésre, az ismertség növelésére, pozicionálásra és nem utolsósorban az vásárlásösztönzésre is. Nagyon sokan komolyan veszik a sajtóközlemények kiadását, nem ritka olyan cégeket találni, amelyek heti rendszerességgel adnak hírt magukról ilyen formában, de havonta egyszer legalább mindenkinek ajánlom.

note-4437201_1280.png(Fotó: Mariana Anatoneag / Pixabay)

Minél több és jobb hír készül rólunk, annál többet szerepelhetünk a médiában. A megjelenések nagyon fontosak, mert olyan értéket kaphatunk általuk, amelyet reklámokkal egyszerűen nem lehet megvásárolni.

Persze az sem mindegy, hogy milyen az általunk készített sajtóközlemény, ugyanis ha senki sem jelenteti meg, az egész csak kidobott pénz és energia volt.

Határozottan egy „jó hírértékű” cikk minőségi megírása a cél. A szerkesztők nem szeretik a promóciót, ezért kulcsfontosságú a jól megválasztott téma. Ha olyan hírekkel látjuk el az újságírókat, amelyek érdekesek, egyediek, időszerűek, hitelesek és újdonságot tartalmaznak, szívesebben foglalkoznak majd vele mint egy reklámszagú szöveggel. Ez lehet, hogy könnyűnek hangzik, de igazából nem az.

Itt jön képbe a kreativitás, a kísérletezés, az ötletelés. Képzeld bele magad a szerkesztők helyébe: te melyik cikk témára mondanál igent, és melyikre nemet?

Az alábbiakban 25 sajtóközlemény témaötletet gyűjtöttem össze, amelyek rád irányíthatják a szerkesztők és a közönség figyelmét.

1. Új vállalkozás indítása
2. Új termék/szolgáltatás bemutatása
3. Egy évforduló megünneplése
4. Díj vagy elismerés átvétele
5. Új partnerség vagy ügyfél bejelentése
6. Cég vagy termék nevének megváltoztatása
7. Saját kutatás eredményeinek közzététele
8. Piaci elemzés, előrejelzés készítése
9. Nyilatkozat egy sokakat érintő döntésről, szabályváltozásról
10. Könyv kiadása
11. Podcast indítása
12. YouTube oktatóvideók készítése
13. Ingyenes e-book közzététele
14. Applikáció indítása
15. Figyelemfelhívás egy világnapra
16. Társadalmi szerepvállalás, jótékonyság
17. Vállalkozás „zölddé tétele”
18. Konferencia vagy webinar szervezése
19. Összeállítás praktikus szakmai tanácsokkal
20. Céges mérföldkő elérése
21. Verseny vagy pályázat kiírása
22. Terméked vagy szolgáltatásod szokatlan felhasználása
23. Együttműködés egy hírességgel
24. Saját díj alapítása és átadása
25. Adománygyűjtés szervezése

Természetesen ez csak néhány ötlet a kezdéshez, viszont tartsd észben, hogy ha a sajtóközlemény jól meg van írva, szinte bármilyen hír bekerülhet a sajtóba.

Ha segítségre van szükséged PR fronton, keress bizalommal. Évente több száz sajtóközlemény megy át a kezeim között, de mindig örülök annak, ha egy új ügyféllel ismerkedhetek meg. Számomra a legnagyobb élmény, ha sok-sok sajtómegjelenést tudok begyűjteni a partnereknek.

Koczka Máté / PR tanácsadó
mate.koczka@gmail.com / +36 20 311-01-22

*** Iratkozz fel az ingyenes PR oktató hírlevél folyamomra itt: https://pr-furfang.blog.hu/2012/08/20/ingyenes_heti_oktato_pr_hirlevel ***

süti beállítások módosítása