Adakozzunk okosan!

Itt a december! PR szemmel ez az évvégi hajtás, a céges karácsonyi partyk, a szeretet és persze a jótékonykodás ideje... Decemberben minden vállalkozás vezetőjének (vagy marketingesének) megszorul a szíve, ha beteg gyerekeket, éhező családokat, beteg kisállatokat vagy hajléktalanokat lát. Mindenki megpróbál valamit odaadni a rászorulóknak az egész éves haszonból, de vajon ebből mi is profitálhatunk? Milyen jó is lenne, ha a jószívűségünkről nem csak az alkalmazottaink és a céges Facebook oldalunk lájkolói, hanem a nagyvilág is értesülne! De ezt hogy oldjuk meg? Ha ügyes és kreatív a piárosunk, akkor baromi egyszerűen!

Öt éve költi látássérültekre az ajándékra szánt pénzt a Noguchi Porter Novelli. A PR-ügynökségnél 2001 óta a karácsonyi partin részt vevők után meghatározott összeget utalnak át egy vak gyerekekkel foglalkozó iskolának. A Mol is hasonlóképpen tesz: az egész éves mecenatúrát lezáró partin ismertetik az eredményeket, majd a megjelentek száma alapján utalnak át egy adott összeget az előre kiválasztott szervezetnek, de a karácsonyi üdvözlőlapokat is alapítványtól szerzik be. Akad olyan vállalat, amelyik jótékonysági vacsorát ad, mások az általuk támogatott zenekar koncertjére hívják meg a partnereiket. A legelterjedtebb azonban a karácsonyi üdvözlőlap, emlékplakett vagy egyszerűen csak egy e-mail, amelyben értesítenek, hogy az ajándékra szánt pénzből milyen szervezetet mennyivel és hogyan támogattak. Így a „megajándékozott” anélkül jótékonykodik, hogy bármit is tenne, viszont emlékezni fog rá. Mivel a hazai alapítványoknál még ritka, hogy névre szóló emléklapot küldenek az adományozónak, a cégekre hárul ez a feladat. A Kürtnél tavaly plakettet adtak, most azonban a plüss rénszarvas mellett döntöttek.

Néhány egyszerű tipp a decemberi adakozóknak:

- Ha már adunk, adjunk látványosan! Próbáljuk olyan adománnyal segíteni a kiszemelt rászorulóknak, amiről a helyi sajtó is szívesen beszámol. Ha tehetjük, csak akkor adjunk készpénzt, amikor látványosan nagy összegről van szó. Ellenkező esetben inkább tárgyi ajándékkal, a dolgozóink és saját magunk kétkezi munkájával vagy szolgáltatással segítsünk! (Mennyivel jobban hangzik, hogy a Kisgyőr Kft. 150 fát ültetett a parkba mint hogy a Kisgyőr Kft. 100.000 forintot adományozott a városszépítő egyesületnek…)

- Adakozzunk sztárokkal! Ha tehetjük, kérjünk meg hírességeket is, hogy vegyenek részt a jótékonysági akciónkban. Gondoljon csak bele, hogy milyen jól mutatna a Kisgyőr Kft. mikulása mellett Liptai Claudia és Till Attila, akik a helyi kórházban segítenének kiosztani cégünk ajándékait a daganatos beteg gyerekeknek. Erre már az országos média is harapna, nameg a lurkóknak is életre szóló élményt jelentene a kedvencükkel való találkozás! (Ha híresség szervezésben van szüksége segítségre, bátran forduljon hozzám a mate@akoczka.com címen, vagy a 06 20 311-01-22 telefonszámon!)

- Válasszunk gondosan! Nem muszáj a kisfiunk iskolájának vagy a titkárnő állatvédő egyletének adnunk az adományozásra szánt javakat. Ha tehetjük, keressünk olyan országszerte vagy nemzetközileg elismert szervezeteket, kórházakat, intézményeket, akik valóban teljes értékűen hasznosítani az adományunkat. Esetleg olyan beteg gyermekeknek, családoknak és katasztrófasúlytotta vidékek lakóinak is adakozhatunk, akikkel egyébként rendszeresen foglalkozik a sajtó, kiemelt figyelmet kapnak a híradóban vagy címlapokon számolnak be a velük történtekről. Így egyszerűbb lesz a PR menedzser munkája!

- Nem mindegy, hogy ki ad! A Missouri Egyetem kutatói vizsgálták a kérdést: mennyire növeli egy cég jó hírnevét, ha karitatív célokra költ.  Egy jó hírnevű cég iránt még pozitívabban éreznek az emberek, ha pénzt adományoz jótékony célokra, az ilyen vállalatnak tehát érdemes erre költenie. Viszont azok a cégek, amelyekről az emberekben negatív kép él, nem járnak jól az adományozással. A "kutyából nem lesz szalonna" érvelés alapján ezek a cégek még az addiginál is rosszabb "érdemjegyet" kapnak, mert az emberek gyanakodnak: úgy vélik, hogy a jótékonykodás önző célokból történik. Ebben az esetben forduljunk szakértőhöz, hogy a lehető legeredményesebben adományozzunk!

Összegezve tehát beláthatjuk, hogy kevés erőforrásból is tud a cégünk hatékonyan segíteni! Érdemes tehát a drága céges karácsonyi ajándékok helyett jótékonykodni, remélem a külföldi multik után most egyre több magyar cég is ráébred erre a lehetőségre! Persze ne felejtsük el, hogy nem csak ilyenkor érdemes adakozni. Próbáljunk egész évben jótékonysági aktivitásokat szervezni!

Koczka Máté

mate@akoczka.com