PR hotelek, panziók és egyéb szálláshelyek számára?

Marketing támogatás a médián keresztül

A szállodák és más szálláshelyek igazán szerencsés helyzetben vannak, ha más vállalkozásokkal hasonlítjuk őket össze PR fronton. Gondolj csak bele: mennyivel szívesebben olvasol cikket utazásról, mint egy csavargyárról vagy egy unalmas gazdasági elemzésről?

bostezzzo_foter.jpgFotó: bostezzzo / Foter

Az utazáshoz élményeket, jó érzéseket kötünk. A szálláshelyek PR és marketing üzeneteit könnyen becsomagolhatjuk egy-egy érdekes és kellemes hírbe, például a környék látnivalóival, gasztronómiájával, vagy a hotel egyedi szolgáltatásaival.

Bekerülni a médiába viszont nem a véletlen műve, és nem is azért írnak valakiről, mert a legjobb, hanem azért, mert jól szervezett a PR-ja. Nem csak drágán megvásárolt hirdetésekkel, hanem jó sztorikkal is bekerülhetünk a sajtóba - ráadásul "ingyen"! Oké: az ingyenességhez hozzátartozik, hogy bár nem kell fizetnünk ezekért a sajtómegjelenésekért, munkát kell befektetnünk. Vagy a sajátunkat, vagy egy munkatársunkét, vagy egy PR ügynökségét, vagy egy szabadúszó PR tanácsadóét ami én is vagyok.

Miben segít a sajtókommunikáció?
- Ismertséget építeni
- Márkát építeni
- Hitelességet, bizalmat növelni
- Munkatársak elkötelezettségét növelni
- Bevételt növelni

Egy alapjáraton pötyögő PR-al évente átlagosan 50-100 médiamegjelenést érhetsz el, amiért nem kell közvetlenül fizetned. Ez már érezhető eredményeket hozhat, érdeklődőket generál és javítja a konverziót.

A hotelek, panziók és egyéb szálláshelyek PR-jánál – ahogyan a klasszikus vállalkozásoknál is – nagyon fontos meghatározni a célközönséget, majd ez alapján olyan lehetséges hírértékeket találni a cégben, amelyekre a legjobban rezonálhatnak.

A legjobb, ha több területben gondolkodunk: egy családokat célzó hotel például ugyanúgy szólhat különböző hírekkel a szakmai sajtónak, mint a családi és női magazinoknak, gasztro lapoknak, életmód és egészség rovatoknak, egyes esetekben a tech, sportújságíróknak. Emellett az üzleti és gazdasági sajtóban a szállodaigazgatót is érdemes pozícionálni.

_pixabay.jpgFotó: Виктория Бородинова / Pixabay

Milyen PR eszközöket használjunk a média elérésére?
- Sajtóközlemény
- Sajtótájékoztató, sajtóesemény
- Média workshop
- Tesztlehetőség
- Tanulmányút
- Pályázat
- Lobbitevékenység

A felsoroltak közül a sajtóközleményt és a média tanulmányutat emelném ki, mint két leggyakrabban használt és legjobb PR eszközt. A sajtóközleményekkel kész híreket juttathatunk el a média képviselői számára, amelyeket hírérték függvényében jelentetnek meg. A tanulmányutak szervezése költségesebb, de az egyik leghatékonyabb PR eszköz a turizmusban, mivel így a sajtó képviselői közvetlenül tapasztalhatják meg az ügyfelek számára kínált élményt – erről korábban egy teljes posztot írtam, így itt nem fejtem ki bővebben.

A média elérésén kívül is számos PR lehetőség létezik a szálláshelyek számára, csak egy kicsit kreatívnak kell lennünk. Érdemes például „saját sztárokat” építeni:

Miért ne lehetne a hoteligazgató rendszeres megszólaló a szakmai vagy mainstream médiában?

Miért ne főzhetne reggeli tévéműsorokban a szálláshely séfje, vagy adhatná a karácsonyi receptet egy női magazin decemberi számában?

Válasszuk ki a szálloda “arcait” és mutassuk meg őket!

- Legyenek jelen a közösségi médiában rendszeresen frissített Facebook és Instagram-oldallal, vezessenek blogot, esetleg vlogot
- Legyenek rendszeres megszólalói a sajóközleményeinknek, szerepeljenek a médiában
- Mutassuk be őket a szállóvendégeknek is, teremtsünk alkalmat arra, hogy találkozzanak (egyedi rendezvények, fényképes üdvözlőkártya, receptek kinyomtatva, stb.)
- A vendégeknek is mutassuk meg a sajtómegjelenéseket (weben és fizikálisan is)

Remélem sok jó ötletet tudtam adni és elindítottalak a megvalósítás útja felé. :)

Ha elakadtál, kérdésre vagy segítségre lenne szükséged, keress bizalommal!

Koczka Máté, szabadúszó PR tanácsadó
mate@akoczka.com

A Facebook-oldalamon találsz több infót rólam: https://www.facebook.com/koczka.mate.pr.tanacsado/