PR hotelek, panziók és egyéb szálláshelyek számára?
Marketing támogatás a médián keresztül
A szállodák és más szálláshelyek igazán szerencsés helyzetben vannak, ha más vállalkozásokkal hasonlítjuk őket össze PR fronton. Gondolj csak bele: mennyivel szívesebben olvasol cikket utazásról, mint egy csavargyárról vagy egy unalmas gazdasági elemzésről?
 Fotó: bostezzzo / Foter
Fotó: bostezzzo / Foter
Az utazáshoz élményeket, jó érzéseket kötünk. A szálláshelyek PR és marketing üzeneteit könnyen becsomagolhatjuk egy-egy érdekes és kellemes hírbe, például a környék látnivalóival, gasztronómiájával, vagy a hotel egyedi szolgáltatásaival.
 
 Bekerülni a médiába viszont nem a véletlen műve, és nem is azért írnak valakiről, mert a legjobb, hanem azért, mert jól szervezett a PR-ja. Nem csak drágán megvásárolt hirdetésekkel, hanem jó sztorikkal is bekerülhetünk a sajtóba - ráadásul "ingyen"! Oké: az ingyenességhez hozzátartozik, hogy bár nem kell fizetnünk ezekért a sajtómegjelenésekért, munkát kell befektetnünk. Vagy a sajátunkat, vagy egy munkatársunkét, vagy egy PR ügynökségét, vagy egy szabadúszó PR tanácsadóét ami én is vagyok.
 
 Miben segít a sajtókommunikáció?
 - Ismertséget építeni
 - Márkát építeni
 - Hitelességet, bizalmat növelni
 - Munkatársak elkötelezettségét növelni
 - Bevételt növelni
 
 Egy alapjáraton pötyögő PR-al évente átlagosan 50-100 médiamegjelenést érhetsz el, amiért nem kell közvetlenül fizetned. Ez már érezhető eredményeket hozhat, érdeklődőket generál és javítja a konverziót.
 
 A hotelek, panziók és egyéb szálláshelyek PR-jánál – ahogyan a klasszikus vállalkozásoknál is – nagyon fontos meghatározni a célközönséget, majd ez alapján olyan lehetséges hírértékeket találni a cégben, amelyekre a legjobban rezonálhatnak. 
 
 A legjobb, ha több területben gondolkodunk: egy családokat célzó hotel például ugyanúgy szólhat különböző hírekkel a szakmai sajtónak, mint a családi és női magazinoknak, gasztro lapoknak, életmód és egészség rovatoknak, egyes esetekben a tech, sportújságíróknak. Emellett az üzleti és gazdasági sajtóban a szállodaigazgatót is érdemes pozícionálni.
 Fotó: Виктория Бородинова / Pixabay
Fotó: Виктория Бородинова / Pixabay
Milyen PR eszközöket használjunk a média elérésére?
 - Sajtóközlemény
 - Sajtótájékoztató, sajtóesemény
 - Média workshop
 - Tesztlehetőség
 - Tanulmányút
 - Pályázat
 - Lobbitevékenység
 
 A felsoroltak közül a sajtóközleményt és a média tanulmányutat emelném ki, mint két leggyakrabban használt és legjobb PR eszközt. A sajtóközleményekkel kész híreket juttathatunk el a média képviselői számára, amelyeket hírérték függvényében jelentetnek meg. A tanulmányutak szervezése költségesebb, de az egyik leghatékonyabb PR eszköz a turizmusban, mivel így a sajtó képviselői közvetlenül tapasztalhatják meg az ügyfelek számára kínált élményt – erről korábban egy teljes posztot írtam, így itt nem fejtem ki bővebben.
 
 A média elérésén kívül is számos PR lehetőség létezik a szálláshelyek számára, csak egy kicsit kreatívnak kell lennünk. Érdemes például „saját sztárokat” építeni:
 
 Miért ne lehetne a hoteligazgató rendszeres megszólaló a szakmai vagy mainstream médiában? 
 
 Miért ne főzhetne reggeli tévéműsorokban a szálláshely séfje, vagy adhatná a karácsonyi receptet egy női magazin decemberi számában?
 
 Válasszuk ki a szálloda “arcait” és mutassuk meg őket!
 
 - Legyenek jelen a közösségi médiában rendszeresen frissített Facebook és Instagram-oldallal, vezessenek blogot, esetleg vlogot 
 - Legyenek rendszeres megszólalói a sajóközleményeinknek, szerepeljenek a médiában
 - Mutassuk be őket a szállóvendégeknek is, teremtsünk alkalmat arra, hogy találkozzanak (egyedi rendezvények, fényképes üdvözlőkártya, receptek kinyomtatva, stb.) 
 - A vendégeknek is mutassuk meg a sajtómegjelenéseket (weben és fizikálisan is)
 
 Remélem sok jó ötletet tudtam adni és elindítottalak a megvalósítás útja felé. :)
 
 Ha elakadtál, kérdésre vagy segítségre lenne szükséged, keress bizalommal!
Koczka Máté, szabadúszó PR tanácsadó
mate@akoczka.com
A Facebook-oldalamon találsz több infót rólam: https://www.facebook.com/koczka.mate.pr.tanacsado/

 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                