Elindult a PR 2.0!

mayis09pr20.jpgA public relations szakma elég sokat változott az utóbbi időben. A PR menedzsernek ugyanis már nem csak a kommunikációs tervezés és a cselekvési terv pontjainak kipipálása a feladata, hanem annál sokkal de sokkal több! A sajtós elsődleges feladata a sajtó sajtó tájékoztatása, illetve sajtóesemények szervezése, de a PR menedzsernek más dolga is akad. A PR már egyre kevésbé a sajtótájékoztatókról, a közvetlen értékesítésről, az újságírók hajkurászásáról és a médiafigyelésről szól.

A PR 2.0 korában már a teljes körű, mindenre kiterjedő kommunikációs munkálatok az irányadóak. A legizgalmasabb újdonságokat talán az online eszközök bevonása jelenti (nem véletlenül olvassátok például most ezt a blogot sem...). Az új nemzedékhez tartozók a legapróbb döntéshozatal előtt is az interneten tájékozódnak, ezért a public relations szakértő feladata, hogy az ügyfelét a nyomtatott lapokon, a televíziókon, rádiókon és internetes hírportálokon kívül néhány megkerülhetetlen webes felületen is menedzselje. A közösségi média PR stratégiába való beépítése már elengedhetetlen!

Egy mai cég marketingje véleményem szerint nem működhet hatékonyan saját céges blog, internetes gerilla marketing, social media (facebook, twitter, youtube, flickr, stb.), nyereményjátékok és látványos szponzorációk nélkül. Ezen felül nagyon fontos a konkurenciafigyelés is! Érdemes rendszeresen ellenőrizni legfőbb riválisaink internetes megjelenéseit, nem beszélve az esetleges rólunk szóló blogbejegyzésekről, fórum hozzászólásokról és más hírekről.

Most pedig jöjjön néhány közösségi marketing tipp Biran Solis ügynökségvezető tollából:

1. Válj a terméked/szolgáltatásod és iparágad szakértőjévé!
Miközben evidensnek tűnik, hogy akkor vagyunk hitelesek, ha az általunk képviselt termék vagy szolgáltatás szakértői, jó ismerői vagyunk, a tapasztalatok szerint a PR szakértők gyakran nem teljesítik ezt a kitételt. Elvárás, hogy a PR-es mindent tudjon a márkáról, amit a szaklapok, a bloggerek, az általános üzleti sajtó vagy bármely más médium mondhat róla.

2. Találd meg a Web 2.0-s felületeken zajló beszélgetéseket!
Könnyen rátalálhatunk a számunkra fontos beszélgetésekre, ha a megfelelő kulcsszavakra futtatunk néhány keresést. A legjobb, ha a cégünk és a márkáink neveivel kezdjük, hogy lássuk, mit is mondanak rólunk a netezők. Aztán tovább lehet lépni, és az iparág specifikus kulcsszavakkal lehet folytatni a kutakodást. Érdekes lehet rákeresni a versenytárs cégekre és márkáikra is, hiszen az is lényeges, hogy mit mondanak róluk a szakértők és a többi felhasználó. Érdemes ezeknek a beszélgetéseknek egy részét, legalább is a tanulságosabbakat elrakni, mivel azok érdekesek lehetnek a jövőre nézve. A keresések vizsgálata később segítheti a közösségi médiában folyó kampányok mérését is.

3. Találd meg a véleményvezéreket!
Minden egyes keresés újabb alkalmat jelent arra, hogy megtaláljuk a közösségek legbefolyásosabb tagjait, amint a számunkra fontos márkákról, cégekről beszélgetnek. Lehetnek ezek olyan bloggerek, akiknek az írásait ezrek olvassák, vagy e-könyvek szerzői és egyéb szakértők. Ezeknek az online véleményvezéreknek a megtalálása viszont gyakran nem egyszerű, és mindenképpen szükség van a keresőkben való bányászásra. Ha pedig megvannak, akkor lehet gyűjteni, olvasni és dokumentálni, mikor, hogyan nyilatkoznak meg a kulcstémákban. (A véleményvezérekkel néhány napja én is hosszabban foglalkoztam a blogban: http://pr-furfang.blog.hu/2012/01/04/otszorozott_eladasok_velemenyvezerekkel)

4. Válj a véleményvezérek forrásává!
Fontos a hitelesség szempontjából, hogy kulcsfontosságú forrásként tudjuk magunkat pozicionálni a véleményvezetők felé. "Ha jól megfigyeljük azokat az embereket, akiknek a forrásává akarunk válni, és elérhetővé válunk számokra, megismernek minket, akkor a lehetőségek maguktól jönnek szinte, s csak rajtunk múlik, mennyire és milyen módon tudjuk a véleményvezetőket bevonni" - állítja Solis.

És végül a közösségi média néhány aranyszabálya:
- Ne vezesd félre a közösséget azzal kapcsolatban, hogy ki vagy!
- Ne spammelj!
- Válaszolj olyan szakmai kérdésekre is, amelyek nem szorosan az általad képviselt márkához vagy céghez köthetőek!
- Légy kezdeményező!
- Beszélgess és kommentálj!
- Ismertess össze olyan véleményvezéreket!

Másolat - mate2.jpgRemélem ismét hasznos tanácsokkal tudtam szolgálni!

Koczka Máté / PR menedzser
mate@akoczka.com / +36 20 311-01-22