Furfangos közlemény vagy fizetett PR cikk?

Manapság egyre több sajtós és PR ügynökség választ egy kevésbé hatékony, kevés energiaráfordítást és kreativitást igénylő, de mégis drágább megoldást ügyfelei népszerűsítésére.

A PR cikk nem más mint egy fizetett szöveges reklám, ennek megjelenítéséhez nincs szükség újságíróra vagy sajtósra, csak egy marketingesre, aki időben átutalja a kialkudott összeget a megcélzott kiadónak. Nos, én eddigi pályafutásom során még egyetlen egyszer sem alkalmaztam ezt a módszert! Egy pr szakembernek az jelent igazi szakmai sikert, ha a tollából származó írás annak hírértéke, megfogalmazása, információtartalma és kreatív megoldásai miatt lehet segítségére az újságíróknak és szerkesztőknek. De ne szaladjunk ennyire előre, előbb tisztázzuk a fogalmakat:

- Fizetett PR cikk

Az olvasók tévesen az újság szerves részének tekintik és hírként dolgozzák fel az ilyen írásokat, így méltatlanul juttatják előnyhöz a megrendelőjüket a többi hasonló tevékenységű céghez képest. Egyoldalúan, más hasonló termékek és megoldások figyelmen kívül hagyásával azt sugallják, hogy az adott termék, vagy megoldás nagyobb piaci súlyú. Mindennek ellenére ami az előnye, az a hátránya is a pr cikknek, ugyanis irreálisan drágák és csak a megrendelt oldalakon hoznak megjelenést. Ha furfangos sajtóközleményt küldünk ki, sokkal több megjelenést realizálhatunk mint egy ilyen irománnyal. Bár még a fizetett pr cikk reklámértéke is magasabb a szokványos hirdetésekénél, én mégis inkább a sajtóközlemény kiadását választanám. Egyébként a reklámtörvény is tiltja a burkolt reklámot, az olvasó félrevezetését. Az ilyen írás inkább nevezhető reklámriportnak, vagy hirdetésnek, mintsem PR cikknek.

- Furfangos sajtóközlemény

Az újságírók hírt várnak, olyan eseményt, amit érdemes megírni. Nekünk csak jó kapcsolatot kell kialakítanunk velük, és hiteles, pontos tájékoztatást kell adnunk minden olyan eseményről szervezetük életéből, ami közérdeklődésre tarthat számot. Ehhez nem kell más, csak egy ügyes sajtós, aki megragadja a megfelelő témát, aztán a sajtó számára érdekes módon tálalja azt. Ha célba talál az információ, az emberek szívesen beszélnek furfangos közleményedről bárkinek, mert szeretnek jól értesültnek látszani, ezért a "pr hatás" döbbenetesen felerősödhet. Amíg egy fizetett írás sosem fog címlapra kerülni, egy ügyesen eltalált közlemény akár vezető hír lehet a magyar, sőt akár a nemzetközi médiában! Amellett sem szabad elsiklani, hogy a furfangos közlemény tizedannyiba kerül mint egy fizetett PR cikk.

 

A témában egyébként a Magyar Public Relations Szövetség is tett közzé egy állásfoglalást a honlapján. A pr cikk kifejezés ugyanis az utóbbi időben az igénytelen kommunikációt takarja, ami sértő a hazai pr-szakemberekre nézve, sőt a fogyasztókat is félrevezetheti. A pr nem arról szól, hogy fizetek egy újságírónak azért, hogy cikket írjon az ügyfelemről. Vagy képes vagyok a munkámmal hírértékkel bíró megjelenést produkálni, vagy hirdetés formájában adom el magam, de a pénzért írt cikkeket rendkívül etikátlannak gondolom, de szerintem ezzel nem vagyok egyedül a szakmában.

Ha furfangos pr cikkel kapcsolatos tanácsra van szüksége, keressen bizalommal! :)

Koczka Máté