Kutatás - Az újságírók az ismerős sajtósok híreit adják közre szívesebben

Néhány napja egy kis kutatásba kezdtem azoknak az újságíróknak, szerkesztőknek, tévéseknek, rádiósoknak, internetes szerzőknek, riportereknek a bevonásával, akikkel nap mint nap munkakapcsolatban állok. Egy nap alatt több mint hatvanan válaszolták meg közülük azt a rövid internetes kérdőívemet, amelyben a pr szakmával való viszonyukat vizsgáltam.

A névtelen válaszadók mindegyike valamely hazai vagy határon túli magyar sajtótermék aktív munkatársa. 54 százalékuk nő, 46 százalékuk férfi, átlagéletkoruk 42 év.

chart1.pngMunkaterületük:

41% - nyomtatott média
20% - sugárzott média
39% - internetes média

chart2.pngA médiatermékük lefedettsége:

78% - országos
14% - megyei
5% - városi/kerületi
3% - határon túli

A válaszadók túlnyomó részt a következő témákkal foglalkoznak munkájuk során (a felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot):

54%    kultúra
39%    egészség
39%    magazin
34%    életstílus
27%    bulvár
27%    utazás
27%    egyéb
24%    film
22%    divat
22%    gazdaság
20%    politika
20%    sport
19%    zene
15%    vélemény
14%    technika
14%    tudomány
14%    üzlet
12%    külföld
10%    jog



chart3.pngA válaszadók 54 százalékának postafiókjába egy átlagos hétköznapon 5-20 sajtóanyag érkezik pr tanácsadóktól. 19 százalékhoz jut el 0-5, 25 százalékhoz 20-50 levél, a válaszadók 2 százaléka pedig még ötvennél is több közlendőt kap.

Ezeknek a leveleknek a használhatósága egy esetben sem volt kiváló, túlnyomó részt az elfogadható és megfelelő opció közül választottak a kitöltők.

chart4.png47%    elfogadható
31%    megfelelő
12%    jó
10%    nem elfogadható
0%    kiváló

A legtöbb újságíró a pr tanácsadóktól érkező levelek csupán felét olvassa el, de sokan az összes üzenet megtekintésére fordítanak időt.

Más a helyzet a megjelenésekkel. A pr tanácsadóktól érkezett (elolvasott) sajtóanyagok átlagosan mindössze 32 százalékban jelennek meg később a válaszadók által képviselt sajtótermékben.

A kitöltők 85 százaléka minden átlagos hétköznapon 0-10 közötti sajtómeghívót talál a postafiókjában, és csupán 15 százalék e-mail címére érkezik tíznél is több invitáció.

chart5.pngA meghívók használhatóságáról már határozottan jobb a szakma véleménye.

36%    elfogadható
31%    jó
25%    megfelelő
7%    kiváló
2%    nem elfogadható

A válaszadók a sajtóanyagokkal ellentétben a meghívók túlnyomó részét elolvassák: 44 százalékuk a beérkezettek minimum 90 százalékát nézi át tüzetesebben.

chart6.pngEzután arra kértem az űrlap kitöltőit, hogy árulják el, általában milyen okok miatt nem használta a hozzá beérkező sajtóanyagokat. A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.

78%    Nem tartozott szorosan a munkaterületemre
56%    Túlzott márkamegjelenítés
36%    Nem volt elég egyedi
24%    Hírbőség
17%    A végső döntéshozó kiszelektálta
8%    Other
7%    Hibás megfogalmazás

chart7.pngAz újságírók/szerkesztők 1-től 5-ig terjedő skálán választották ki, hogy mennyire veszik szívesen, ha egy pr tanácsadó telefonon keresi fel őket. (1=nem örülök, 5=szívesen veszem)

31%    1
29%    3
22%    2
10%    4
8%    5

Kiderült, hogy a válaszadók 83 százaléka szívesebben foglalkozik az általa személyesen is ismert pr tanácsadók által küldött anyagokkal, és csak ez csak 17 százalékukat nem befolyásolja személyes kapcsolat a döntésükben.

chart8.png

A kitöltők 92 százaléka úgy gondol a pr tanácsadóra, mint az az ember, aki segíti a munkáját és mindössze 8 százalék ítéli csak úgy, hogy a sajtós elpazarolja az értékes munkaidejét.


c6.JPGA kérdőív végén a válaszadók köntörfalazás nélkül mondhatták el véleményüket a sajtósokról. Fény derült a legnagyobb hibákra, és segítettek megalkotni az ideális pr tanácsadót is. Az újságírók véleménye a következő posztban! :)

Bármilyen kérdést, megjegyzést, véleményt szívesen veszek az itt olvasottakkal kapcsolatban kommentben, vagy akár a lenti elérhetőségeim egyikén! :)

Koczka Máté / PR menedzser
mate@akoczka.com / +36 20 311-01-22