Kutatás - Az újságírók az ismerős sajtósok híreit adják közre szívesebben
Néhány napja egy kis kutatásba kezdtem azoknak az újságíróknak, szerkesztőknek, tévéseknek, rádiósoknak, internetes szerzőknek, riportereknek a bevonásával, akikkel nap mint nap munkakapcsolatban állok. Egy nap alatt több mint hatvanan válaszolták meg közülük azt a rövid internetes kérdőívemet, amelyben a pr szakmával való viszonyukat vizsgáltam.
A névtelen válaszadók mindegyike valamely hazai vagy határon túli magyar sajtótermék aktív munkatársa. 54 százalékuk nő, 46 százalékuk férfi, átlagéletkoruk 42 év.
Munkaterületük:
41% - nyomtatott média
20% - sugárzott média
39% - internetes média
A médiatermékük lefedettsége:
78% - országos
14% - megyei
5% - városi/kerületi
3% - határon túli
A válaszadók túlnyomó részt a következő témákkal foglalkoznak munkájuk során (a felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot):
54% kultúra 39% egészség 39% magazin 34% életstílus 27% bulvár 27% utazás 27% egyéb 24% film 22% divat 22% gazdaság |
20% politika 20% sport 19% zene 15% vélemény 14% technika 14% tudomány 14% üzlet 12% külföld 10% jog |
A válaszadók 54 százalékának postafiókjába egy átlagos hétköznapon 5-20 sajtóanyag érkezik pr tanácsadóktól. 19 százalékhoz jut el 0-5, 25 százalékhoz 20-50 levél, a válaszadók 2 százaléka pedig még ötvennél is több közlendőt kap.
Ezeknek a leveleknek a használhatósága egy esetben sem volt kiváló, túlnyomó részt az elfogadható és megfelelő opció közül választottak a kitöltők.
47% elfogadható
31% megfelelő
12% jó
10% nem elfogadható
0% kiváló
A legtöbb újságíró a pr tanácsadóktól érkező levelek csupán felét olvassa el, de sokan az összes üzenet megtekintésére fordítanak időt.
Más a helyzet a megjelenésekkel. A pr tanácsadóktól érkezett (elolvasott) sajtóanyagok átlagosan mindössze 32 százalékban jelennek meg később a válaszadók által képviselt sajtótermékben.
A kitöltők 85 százaléka minden átlagos hétköznapon 0-10 közötti sajtómeghívót talál a postafiókjában, és csupán 15 százalék e-mail címére érkezik tíznél is több invitáció.
A meghívók használhatóságáról már határozottan jobb a szakma véleménye.
36% elfogadható
31% jó
25% megfelelő
7% kiváló
2% nem elfogadható
A válaszadók a sajtóanyagokkal ellentétben a meghívók túlnyomó részét elolvassák: 44 százalékuk a beérkezettek minimum 90 százalékát nézi át tüzetesebben.
Ezután arra kértem az űrlap kitöltőit, hogy árulják el, általában milyen okok miatt nem használta a hozzá beérkező sajtóanyagokat. A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.
78% Nem tartozott szorosan a munkaterületemre
56% Túlzott márkamegjelenítés
36% Nem volt elég egyedi
24% Hírbőség
17% A végső döntéshozó kiszelektálta
8% Other
7% Hibás megfogalmazás
Az újságírók/szerkesztők 1-től 5-ig terjedő skálán választották ki, hogy mennyire veszik szívesen, ha egy pr tanácsadó telefonon keresi fel őket. (1=nem örülök, 5=szívesen veszem)
31% 1
29% 3
22% 2
10% 4
8% 5
Kiderült, hogy a válaszadók 83 százaléka szívesebben foglalkozik az általa személyesen is ismert pr tanácsadók által küldött anyagokkal, és csak ez csak 17 százalékukat nem befolyásolja személyes kapcsolat a döntésükben.
A kitöltők 92 százaléka úgy gondol a pr tanácsadóra, mint az az ember, aki segíti a munkáját és mindössze 8 százalék ítéli csak úgy, hogy a sajtós elpazarolja az értékes munkaidejét.
A kérdőív végén a válaszadók köntörfalazás nélkül mondhatták el véleményüket a sajtósokról. Fény derült a legnagyobb hibákra, és segítettek megalkotni az ideális pr tanácsadót is. Az újságírók véleménye a következő posztban! :)
Bármilyen kérdést, megjegyzést, véleményt szívesen veszek az itt olvasottakkal kapcsolatban kommentben, vagy akár a lenti elérhetőségeim egyikén! :)
Koczka Máté / PR menedzser
mate@akoczka.com / +36 20 311-01-22