Szó szerint a nulláról sajtókapcsolatokat építeni?

network.jpgTegnap este Nász Nikolett, a Kaposvári Egyetem marketing szakirányos végzős hallgatója írt nekem levelet, amelyben arra kíváncsi, hogy egy pályakezdő vagy akár még egyetemista, ha PR területen szeretne dolgozni, hogy tud szó szerint a nulláról sajtókapcsolatokat építeni.

Talán a kapcsolatok és a sajtólista kialakítása a PR területen dolgozók legnehezebb feladata. Ezen áll vagy bukik a projekt sikere, ugyanis egy-egy kampány végén a sajtómegjelenések mennyisége és minősége nyújtja a legtisztább visszacsatolást az eredményességről, megjelenéseket pedig ugye megjelentetők nélkül nehéz generálni!

Ha valaki teljesen a nulláról kezdi sajtós karrierjét, elsőként sajtólistát kell építenie. Az első saját listád összeállítása nem öt percbe fog telni, de érdemes bombabiztos alapot készíteni a munkádhoz, ezért szánj rá elegendő időt! A lista elkészítése nagyon hasonló ahhoz mint amikor egy értékesítő felkutatja a cége által forgalmazott termék után valószínűleg potenciálisan érdeklődő vevőket.

Kit keress meg?

- Elsőként tehát érdemes felkutatni a feladatod témájával releváns sajtótermékeket. Ha például extrémsport fesztivál PR feladataival bíznak meg, semmi értelme eljuttatni a híred a cukrász hetilapnak, a Háziállat Magazinnak, vagy a türkmenisztáni hírmondónak.

- A helyi médiát. Ha az extrémsport fesztiválod Szolnokon kerül megrendezésre, érdemes megkeresni témajavaslattal a Jász-Nagykun-Szolnok megyében fellelhető újságokat, körzeti televíziókat, rádiókat, internetes portálokat is.

- És ami talán a legfontosabb: az országos média listázása. Kereskedelmi és közszolgálati tévéadók, rádiók, újságok, online hírközlők. Ha ügyes vagy és jó hírértékű anyagokat küldesz nekik a fesztiválról, az egész ország hall majd róla!

Az internetes keresőkben, különböző linkgyűjtőkben és szakmai portálokon való keresgélés után összeáll majd remélhetőleg egy néhány száz sorból álló excel táblázatod, amelyben sajtótermékek és kiadók nevei szerepelnek. Ezután kitartó telefonálás következik: minden egyes céget fel kell hívnod adategyeztetés (és persze az első személyes kontaktus megteremtése!!!) céljából. A táblázatodnak a beszélgetés után legjobb esetben tartalmaznia kell a kiadó nevét, a sajtótermék nevét, a postacímüket, e-mail címüket, telefonszámukat, a kapcsolattartód nevét, titulusát, és az Ő közvetlen elérhetőségeit. Mire a lista végére érsz, máris beszéltél rengeteg újságíróval és szerkesztővel, megszerezted az elérhetőségeiket, talán egy kicsit össze is ismerkedtetek.

Másolat - mate2.jpgÉn a helyedben valahogy így indítanék, de ez persze nem minden. Később frissítened kell a listád, új megbízásokhoz újat kell készítened, és azt is meg kell tanulni, hogy hogyan használd a lehető legoptimálisabban.

Egy korábbi bejegyzésem a témában: http://pr-furfang.blog.hu/2011/12/13/epits_kapcsolatot

Továbbra is örömmel válaszolok a kérdésekre, és szívesen veszem a kommenteket is az itt olvasottakról! :)

Koczka Máté / PR menedzser
mate@akoczka.com / +36 20 311-01-22